Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Autor: Monika Mazurek
Opublikowane: 2016-02-09 18:07:39


Bieganie w terenie miejskim zaczęło cię nudzić? Znasz już wszystkie możliwe warianty ścieżek i połowę ulic w mieście na pamięć? Szukasz wyzwań i chcesz sprawdzić, czy twoja kondycja oraz wytrzymałość rzeczywiście jest na takim poziomie, na jakim myślisz? Góry czekają na ciebie!

Odpowiednie ubranie

W górach ubiór nabiera jeszcze większego znaczenia, a w niektórych sytuacjach odpowiednio dobrany sprzęt może nam uratować życie. Podstawą są buty terenowe, a wybór w tym temacie jest ogromny i sprzedawca na pewno doradzi nam do każdego rodzaju podłoża odpowiednie obuwie, ale najlepiej sprawdzą się uniwersalne: takie, które pozwolą nam przebiec równie swobodnie przez zabłocone ścieżki, jak i przez kamieniste podbiegi. W tym wypadku trzeba zwrócić uwagę na gumę i bieżnik.

Drugą kwestią jest kurtka. W wysoko położonych terenach pogoda lubi się zmieniać, trudno ją przewidzieć, więc wybierając się na długi bieg trzeba być przygotowanym na słońce, śnieg, deszcz i wiatr. Najlepiej, jeżeli przed wszystkim chronić nas będzie jeden rodzaj nakrycia, a więc kurtka z wodoszczelnego materiału, oddychająca, wyposażona w kaptur. Jej waga ma też spore znaczenie.

 Dodatki takie jak rękawiczki czy czapka to w górach rzecz obowiązkowa. Sprawdzone wcześniej części naszej garderoby składają się na ogólny komfort biegu, który może zaważyć na naszym nastroju na kolejnych kilometrach. Podczas dłuższych tras dobrym pomysłem jest plecak, ale tylko i wyłącznie taki, z którym biegaliśmy już wcześniej, wypełniony tylko niezbędnymi rzeczami. Każdy gram w górach waży bardzo dużo!

Odpowiednia technika

Bieganie po górach, choć to wciąż bieganie, wymaga odmiennej techniki. Żeby utrzymać optymalną postawę, trzymaj głowę i klatkę wyprostowaną. Nie trzeba pochylać się do samej ziemi, żeby zakończyć podbieg sukcesem. Ważne jest też rozluźnienie całych rąk. Jako że ręce pracują w górach znacznie mocniej niż w terenie płaskim, przyda się przed wyjazdem wzmocnienie górnych partii mięśniowych. Nie spinaj ciała, nie rób niczego, co wydaje się twojemu ciału nienaturalne, gdyż górzysty teren jest wymagający i każdy twój mięsień w każdej sekundzie biegu musi być gotowy na natychmiastową reakcję.

Góry nie wybaczają

Góry nie mają litości. Bądź przygotowany, że część trasy odbędziesz pieszo. Warto kierować się rozsądkiem i natrafiając na kamienisty teren, niezależnie czy to podbieg czy zbieg, zmniejszyć tempo, przejść w tryb marszu i zaoszczędzić zdrowia swoim stawom. Góry to także potężne wyzwanie dla kondycji, niekończące się podbiegi mogą doprowadzić nasz organizm do stanu kompletnego wycieńczenia, dlatego warto przed każdym podbiegiem zastanowić się, na ile chcemy podbieg, a na ile podejść. Myśl długodystansowo, rozkładaj siły, podejmuj decyzje i nieustannie słuchaj organizmu.

Może dzięki temu będziesz miał też siły na rozejrzenie się dookoła i cieszenie się cudownymi widokami. Surowość i piękno gór to bez wątpienia jedno z najlepszych środowisk, gdzie można zbudować formę, nabrać pewności siebie, a jednocześnie wrócić wypoczętym i gotowym na wyzwania.