Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Marta Akuszewska

Autor: Marta Akuszewska
Opublikowane: 2016-03-07 18:33:33

dziennikarka, pasjonatka zdrowego stylu życia


To już nie tylko moda. Dla wielu osób bieganie stało się ono nieodłącznym elementem życia, bez którego nie są w stanie wyobrazić sobie harmonogramu swojego dnia.

Pomimo ciągłej gonitwy i natłoku obowiązków coraz częściej staramy się wygospodarować chociaż trochę czasu na bieganie. Niejednokrotnie chwilę tę znajdziemy dopiero po zmroku, zwłaszcza w okresie zimowym, kiedy dzień jest krótki i bardzo szybko zachodzi słońce. Jak przygotować się do joggingu po zmroku? Na co musimy zwrócić uwagę, aby zapewnić sobie całkowite bezpieczeństwo podczas nocnych eskapad biegowych?

Po 1: wyróżnij się!

Jednym z podstawowych elementów, bez których nie powinniśmy decydować się na bieganie po zmroku, są odblaski. Można kupić je w każdym sklepie sportowym, gdzie dostępna jest również specjalna odzież, dzięki czemu nie musimy pamiętać o tym, aby przed bieganiem nakładać na siebie dodatkowe elementy. Dzięki odblaskom jesteśmy widoczni na drodze, co jest oczywiście bardzo ważne zwłaszcza w tych miejscach, gdzie występuje ruch samochodowy. Ceny odzieży i elementów odblaskowych są zróżnicowane. Zakup najprostszej kamizelki odblaskowej, czyli podstawowego elementu stroju każdego „night runnersa”, nie powinien przekroczyć jednak kwoty 20 zł.

Po 2: nie ściemniaj!

Dbając nie tylko o bezpieczeństwo, ale też własny komfort podczas biegania, warto zaopatrzyć się w tak zwaną „czołówkę” (lampkę montowaną na głowie), która oświetli nam pokonywaną trasę. „Wyprzedzająca” nas nieustannie struga światła pozwoli na ominięcie ewentualnych przeszkód, które mogłyby przyczynić się na przykład do złapania kontuzji. Jest to rozwiązanie, które sprawdzi się w szczególności na tych trasach, na których uliczne światło latarni jest niewystarczające bądź też w ogóle go nie ma. Koszt zakupu takiej lampki jest naprawdę niewielki, a komfort podczas biegania w nocy – nieoceniony! Ceny latarek przydatnych podczas nocnych eskapad biegowych rozpoczynają się już od 20 zł.

Po 3: przewiduj!

Poruszanie się po zmroku wiąże się z dość dużym ryzykiem, zwłaszcza, jeśli robi się to w pojedynkę i w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi. Pamiętając o własnym bezpieczeństwie, staraj się – w miarę możliwości – biegać wtedy, kiedy na dworze jest jeszcze jasno, a jeśli naprawdę nie możesz, spróbuj namówić kogoś do towarzyszenia ci we wspólnym treningu. Może większą grupą? Wszak w grupie zawsze siła! I jest weselej :) Jeśli wyczerpałeś/aś wszystkie ww. środki bezpieczeństwa, a nie chcesz odpuszczać wieczornego joggingu, staraj się „maksymalnie zminimalizować” owo ryzyko, dlatego wybieraj miejsca ruchliwe i dobrze oświetlone. Idealnie, jeśli spotkasz innych biegaczy. Postaraj się przyłączyć – przecież jesteście jedną i tą samą rodziną, łączy was ta sama pasja, z pewnością nikt ci tego nie odmówi!

Niezależnie od pory dnia, bieganie powinno sprawiać maksimum przyjemności. Warto wyposażyć się zatem w odpowiedni zestaw odblasków i dodatkowego oświetlenia, a także dbać o własne bezpieczeństwo, dzięki czemu nasze biegowe treningi nie będą musiały ograniczać się tylko do tych godzin, w których świeci słońce.