Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Marta Wójtowicz

Autor: Marta Wójtowicz
Opublikowane: 2015-12-29 16:25:05

Dietetyk, Założycielka poradni  kreatorzdrowia.com


Kiedy zaczynasz tracić zbędne kilogramy, organizm zaczyna się bronić. Proces odchudzania w pierwszej fazie jest łatwy - waga obniża się bez większego wysiłku. Jednak po dłuższym czasie stosowania diety redukcyjnej masa ciała obniża się coraz wolniej lub w ogóle zatrzymuje się całkowicie. Artykuł przedstawia najczęstsze przyczyny dlaczego nie można więcej schudnąć.

Może tracisz nie wiedząc o tym

Kiedy waga stoi w miejscu, pomimo stosowania diety odchudzającej nie jest to od razu powód do paniki. Brak efektów na wadze, wcale nie oznacza, że organizm w tym czasie nie spala tkanki tłuszczowej. Masa ciała może zmieniać się pod wpływem wielu czynników np. spożywanej żywności, hormonów. U kobiet zespół napięcia przedmiesiączkowego może objawiać się zwiększoną ilością zatrzymanej wody w organizmie, co bezpośrednio wpływa na masę ciała. Również u osób, które jednocześnie w okresie stosowania diety redukcyjnej zwiększają swoją aktywność fizyczną, brak efektów na wadze może oznaczać przyrost masy mięśniowej. Jest to dobra oznaka, ponieważ w diecie odchudzającej chodzi o zmniejszenie ilości tłuszczu w organizmie, a nie wagi. Lepiej wtedy zamiast ważyć się codziennie, wykonywać raz na miesiąc pomiary wybranych obwodów ciała np. talii czy uda. Innym wskaźnikiem chudnięcia jest obserwacja dopasowania własnych ubrań, co może być bardziej wymowną metodą.

Nie kontrolujesz tego co jesz

Kontrolowanie swojego jadłospisu oraz świadomość tego co i ile się je decyduje o sukcesie diety odchudzającej. Wielu ludzi w czasie diety redukcyjnej, tak naprawdę nie ma pojęcia, ile spożywa kalorii. Dlatego ważna jest kontrola w tym zakresie. Warto zapisywać co zjada się każdego dnia lub robić zdjęcia swoich posiłków. W razie zatrzymania spadku wagi, można przeanalizować dziennik żywieniowy i wyciągnąć odpowiednie wnioski.

Jesz za mało białka

Białko odgrywa istotną rolę w czasie odchudzania. Białko powinno stanowić około 25% wartości energetycznej diety redukcyjnej. Posiłek bogaty w białko zapewnia szybkie uczucie sytości, nieznacznie zwiększa metabolizm oraz zmniejsza apetyt na przekąski między posiłkami.

Jesz żywność wysokoprzetworzoną

Jakość spożywanej żywności również ma znaczenie, podobnie jak ilość. Wdrożenie zasad zdrowego odżywiania w czasie diety odchudzającej może przynieść tylko same korzyści. Wybieraj produkty zbożowe pełnoziarniste, nieoczyszczone, które zawierają znacznie więcej cennych składników odżywczych. Produkty te, dzięki wysokiej zawartości błonnika pokarmowego są bardziej sycące, co wpływa na zmniejszenie apetytu. Warto również samemu przygotowywać posiłki w domu, co daje możliwość kontroli nad składnikami dania.

Nie wysypiasz się

Dobry sen jest jednym z najważniejszych czynników, które wpływają na utrzymanie prawidłowego zdrowia fizycznego i psychicznego oraz masy ciała. Zaburzenia snu mogą zwiększać ryzyko otyłości u dzieci i dorosłych.