Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Ola Kalista

Autor: Ola Kalista
Opublikowane: 2016-01-05 16:16:16

Reporterka, Specjalistka ds. zdrowego odżywiania


Na zewnątrz coraz chłodniej, zima nieśmiało zagląda do naszych okien, a promienie słoneczne coraz rzadziej wyglądają zza chmurki. Wydawać by się mogło, że jest to okres, w którym dostęp do warzyw i owoców jest znacznie ograniczony, nic bardziej mylnego! W okresie zimowym również możemy kupić bogate w witaminy i minerały produkty sezonowe, na które nie musimy wydać fortuny.

Podczas zimy także możemy czerpać korzyści płynące ze spożywania świeżych warzyw i owoców, kluczowe jest jednak odpowiednie wyselekcjonowanie kupowanych produktów. W naszych koszykach powinny pojawić się sezonowe, najlepiej krajowe warzywa i owoce, dlaczego? Ponieważ miejsce pochodzenia nie jest bez znaczenia. Podczas transportu produkty tracą wiele witamin i minerałów, dodatkowo ich cena jest znacznie wyższa, to my, konsumenci, jesteśmy obciążeni kosztami związanymi z transportem. Towary sprowadzane z ciepłych krajów muszą przetrwać bardzo długą podróż zanim trafią na sklepowe pułki, aby było to możliwe zbierane są z drzew zanim dojrzeją. Proces dojrzewania ma być kontynuowany podczas transportu lub dopiero w magazynie docelowym. Dlatego też kluczowe staje się zapewnienie odpowiednich warunków atmosferycznych w pojeździe transportującym. Niekiedy produkty muszą zostać chwilowo zamrożone lub spryskane substancjami chemicznymi, które mają czasowo zahamować proces dojrzewania.

W osiedlowym warzywniaku możemy znaleźć wiele produktów polskiego pochodzenia, bogatych w witaminy, minerały oraz błonnik pokarmowy. Spożywanie tych towarów pozwoli za dostarczenie kluczowych wartości odżywczych, umożliwiających poprawne funkcjonowanie naszego organizmu. Oto kilka produktów, w które warto zaopatrzyć się podczas zimowych zakupów:

WARZYWA:

  •  Marchew
  •  Pietruszka (korzeń)
  •  Seler (korzeń)
  •  Burak
  •  Dynia
  •  Ziemniak
  •  Kapusta: biała, czerwona
  •  Brukselka
  •  Czarna rzepa
  •  Brukiew
  •  Por
  •  Cebula
  •  Czosnek
  •  Kiszonki (najlepiej własnej produkcji)

OWOCE

  •  Jabłka
  •  Gruszki

W okresie zimowym powinniśmy w szczególny sposób zadbać o naładowanie naszego organizmu witaminami i minerałami, które uchronią nas przed przeziębieniem czy grypą. Wybierajmy krajowe produkty sezonowe, które nie muszą zmagać się z niekorzystnie wypływającymi procesami związanymi z zahamowaniem dojrzewania, transportem, czy końcowym „upiększeniem” produktu, do którego wykorzystywane są substancje chemiczne. Pamiętajmy, że owoce i warzywa transportowane z ciepłych krajów nie mogą w pełni wykorzystać dobroczynnego działania promieni słonecznych, ich cena jest znacznie wyższa, a smak nie dorówna temu, jakim cieszą się w sezonie.