Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Autor: Joanna Wołąkiewicz
Opublikowane: 2016-01-20 17:06:04


Mnóstwo ostatnio słyszymy o diecie Paleo, jako tej niezastąpionej dla sportowców. Można powiedzieć, że jej rywalką wśród osób, dla których sposób odżywiania jest główną drogą do zdrowia i również znajdująca zwolenników aktywności fizycznej jest dieta wegańska. Co w takim razie powiecie, na połączenie tych dwóch modeli żywieniowych? Brzmi dość abstrakcyjnie, patrząc ile znaczących różnic możemy znaleźć pomiędzy nimi. Jednak, jak to często bywa, metoda środka i w przypadku odżywiania może dać zaskakująco dobre efekty.

ROZBIÓR NA CZYNNIKI PIERWSZE, CZYLI GŁÓWNE RÓŻNICE

  •  Występowanie roślin strączkowych, jako ważnego źródła białka w diecie wegańskiej/ ograniczenie w Paleo, jako składnika wielu substancji antyodżywczych.
  •  Zupełna eliminacja produktów odzwierzęcych wśród wegan/obecność mięsa, owoców morza i jaj, które stanowią obok warzyw główny składnik diety.
  •  Częste spożywanie warzyw psiankowatych w modelu wegańskim/ eliminacja tej grupy warzyw ze względu na ich wpływ na rozwój chorób autoimmunologicznych.

KOMPROMISY, CZYLI NAJWAŻNIEJSZE ZAŁOŻENIA

  •  Warzywa i owoce powinny stanowić ponad połowę całej racji pokarmowej (50-75%).
  •  Wybieramy zdrowe tłuszcze-najlepiej te bogate w kwasy tłuszczowe omega-3. Spożywajmy: olej kokosowy, z awokado czy te wytwarzane z orzechów.
  •  Należy zwracać uwagę na wartość indeksu glikemicznego produktów-najlepiej, by był jak najniższy. Unikniemy w ten sposób gwałtownych skoków insuliny, które pobudzają nasz apetyt.
  •  Ograniczamy nabiał i mięso, które mają stanowić tylko dodatek do naszego codziennego menu.
  •  Jemy dużo orzechów, pestek i nasion. Oczywiście, jeśli nie powodują u nas reakcji alergicznej.
  •  Unikamy glutenu- korzystamy ze zdrowych zamienników mąki pełnoziarnistej takich jak komosa ryżowa amarantus czy mniej egzotyczna kasza gryczana.
  • Traktujmy rośliny strączkowe, jako sporadyczny dodatek do naszych dań.
  •  Bardzo ważne jest również ograniczenie produktów wysoko przetworzonych jak i cukrów prostych.

KTO SIĘ ODWAŻY I PODEJMIE WYZWANIE DOKTORA Marka Hymana?

Założyciel diety zapewnia, że oprócz redukcji wagi możemy być pewnie zdrowotnych właściwości Pegan. Dieta ta jest polecana dla zwolenników mięsożerców, którzy pragną jeść lżej i zdrowiej. Doskonale sprawdzi się wśród osób borykających się z chorobami autoimmunologicznymi jak i diabetyków. Jednocześnie możemy być pewni, że pozytywnie wpłynie na jakość naszych treningów. Dieta nigdy nie jest czarna albo biała, a najlepszym przykładem jest właśnie Pegan, dlatego myślę, że warto spróbować!