Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Marta Wójtowicz

Autor: Marta Wójtowicz
Opublikowane: 2016-01-22 18:01:39

Dietetyk, Założycielka poradni  kreatorzdrowia.com


 

Zatrzymanie wody w organizmie może objawiać się obrzękami rąk, stóp, kostek czy nóg. Obrzęki są wynikiem retencji wody w tkankach organizmu. Istnieje kilka przyczyn zatrzymania wody w organizmie. Przypadłość ta występuje u niektórych kobiet w czasie ciąży lub przed pojawieniem się miesiączki. Obrzęki mogą również wystąpić u osób, które przez dłuższy czas są nieaktywne fizycznie np. u leżących pacjentów lub osób siedzących w czasie długich podróży autokarem czy samolotem. Zatrzymanie wody w organizmie może być również objawem ciężkiego stanu chorobowego organizmu, m.in. chorób nerek czy niewydolności serca. Jeżeli obrzęki pojawią się nagle i niespodziewanie należy natychmiast skontaktować się z lekarzem. Gdy jednak obrzęki mają łagodną postać i nie stanowią zagrożenia dla zdrowia, można poradzić sobie z nimi samemu. Istnieje kilka sposobów na zmniejszenie nagromadzonej wody w tkankach. Artykuł przedstawia sposoby na zmniejszenie na zmniejszenie nagromadzonej wody w organizmie

Jedz mniej soli

Zbyt duże spożycie sodu sprzyja występowaniu obrzęków. Spore ilości soli znajdziemy w produktach przetworzonych np. wędlinach, serach, pieczywie, gotowych pastach. Aby ograniczyć spożycie soli z tych źródeł można samemu w domu przygotować wędliny czy upiec chleb z mniejszym dodatkiem soli. Należy także zrezygnować z dosalania potraw bezpośrednio przed spożyciem i ograniczyć dodawanie soli w czasie gotowania.

Zwiększ spożycie magnezu

Magnez jest bardzo ważnym minerałem. Bierze on udział w ponad 300 reakcjach enzymatycznych w organizmie człowieka. Zwiększone spożycie magnezu może także przyczynić się do zmniejszenia retencji wody w organizmie. Magnez lepiej pozyskiwać z naturalnych źródeł niż stosować suplementy diety. Bogate w magnez są pełnoziarniste produkty zbożowe np. kasza gryczana, razowe pieczywo, zarodki pszenne itp. Magnez znajdziemy również w orzechach, nasionach, gorzkiej czekoladzie czy zielonych warzywach. Można również sięgać po wody wysokozmineralizowane bogate w jony magnezu.

Zwiększ spożycie witaminy B6

Witamina B6 uczestniczy w szeregu reakcji w organizmie człowieka jako koenzym. Bierze udział w produkcji hemoglobiny, skurczu mięśni czy wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Witamina B6 zmniejsza również ilość zatrzymanej wody w organizmie, szczególnie u kobiet z zespołem napięcia przedmiesiączkowego. Produktami bogatymi w tą witaminę są warzywa liściaste (szpinak, kapusta), banany, ziemniaki, soja, orzechy, nabiał, mięso drobiowe, ryby.

Jedz więcej produktów bogatych w potas

Potas odpowiada głownie za regulację gospodarki wodno-elektrolitycznej organizmu. Jony potasu uczestniczą w regulowaniu ciśnienia osmotycznego i pH komórek. Naturalnymi źródłami potasu są banany, awokado, pomidory, orzechy i nasiona, kakao, mięso i produkty zbożowe.

Inne sposoby

Istnieje jeszcze kilka innych sposobów na zmniejszenie ilości wody zatrzymanej wody w organizmie. Należą do nich m.in.:

  • napar z mniszka lekarskiego, który wykazuje działanie moczopędne;

  • aktywność fizyczna może skutecznie zmniejszyć ilość płynów w kończynach dolnych;

  • zwiększenie spożycia płynów w ciągu dnia;

  • napary z kopru, hibiskusa, skrzypu, pokrzywy, które wykazują działanie moczopędne.