Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Julia Jargieło

Autor: Julia Jargieło
Opublikowane: 2015-09-29 16:24:38

Trener Personalny


W klubach fitness możemy odnaleźć szeroką gamę zajęć grupowych z prowadzącym instruktorem. Jak znaleźć coś dla siebie? Jaka jest charakterystyka poszczególnych zajęć?

Zajęcia grupowe fitness możemy podzielić ze względu na:

A/ poziom zaawansowania
zajęcia dla początkujących
średniozaawansowanych
zaawansowanych

B/ specyfikę środowiska, w którym ćwiczymy
zajęcia w wodzie, czyli aqua fitness
zajęcia na świeżym powietrzu
treningi w klubach fitness

C/ cel treningowy
zajęcia wzmacniające, kształtujące mięśnie
treningi cardio, czyli aktywności nastawione na wysiłek tlenowy i poprawę wytrzymałości
zajęcia prozdrowotne
treningi nastawione na odprężenie, wyciszenie, pracę nad elastycznością mieśni
formy mieszane, często z wykorzystaniem nowoczesnych urządzeń i przyrządów treningowych
fitness połączony z różnymi formami sztuk walki
formy taneczne

Jeżeli twoim celem jest redukcja tkanki tłuszczowej, poprawa kondycji i wytrzymałości, wybierz:

a) aerobik – zajęcia umożliwiają poznanie podstawowych kroków fitness, naukę reagowania na komendy oraz zapamiętywania wzorców budowania choreografii.
b) fat burning, spalanie, body toning, cullulit killer – trening aerobowy o umiarkowanym tempie, pozwalający efektywnie spalać tkankę tłuszczową, zazwyczaj polegający na budowaniu układów choreograficznych.
c) hi lo – duża intensywnośc zajęć oraz skoczne i energiczne choreografie pozwolą wzmocnić układ sercowo-naczyniowy oraz doskonale spalić zbędny tłuszczyk.
d) dance, dance aerobik, salsa, taniec brzucha, hip hop, jazz, dancehall, funky, zumba, bokwa, sexy dance itd.– charakterystyczne formy taneczne, w głównej mierze oparte na nauce podstawowych ruchów tanecznych; bardzo często ćwiczący korzystają ze specjalnych strojów i butów do tańca.

Jeżeli lubisz zajęcia wzmacniające i trening z przyborami, polecamy:

e) body shape, bodybuilding – trening wzmacniający wszystkie grupy mięśniowe, często z wykorzystaniem hantli, taśm, czy stepów; doskonały dla początkujących, jak i zaawansowanych.
f) ABS, BPU, ABT – modelowanie i kształtowanie dolnych partii ciała, czyli brzucha, ud i pośladków.
g) body styling, fit to flex – zajęcia wzmacniające z wykorzystaniem taśm, ekspanderów, czy tubingów.
h) pump, magic bar – trening z wykorzystaniem sztang, na które dokłada się obciążenie. Zajęcia bardzo przypominają trening na siłowi, choć ćwiczy się z mniejszymi ciężarami, większą ilość powtórzeń... i co najważniejsze, w tempie dostosowanym do muzyki; wzmacnia się całe ciało – klatkę piersiową, plecy, biceps, triceps, barki, nogi, pośladki i brzuch.
i) TBC – trening polegający na poprawie kondycji, przeplątany ćwiczeniami wzmacniającymi, często z wykorzystaniem stepów, hantli, piłek, czy ekspanderów.

Treningi wykorzystujące specyficzne przyrządy i urządzenia sportowe:

j) trening obwodowy, circuit – polega na wykonywaniu kilku ćwiczeń od razu po sobie w tzw. obwodzie. Na jeden obwód składa się od kilku do kilkunastu ćwiczeń, które wykonuje się przez określony czas lub określoną ilość powtórzeń. Trening wzmacniająco-wytrzymałościowy na wszystkie mięśnie.
k) step - trening na specjalnej platformie, na której tworzy się układy choreograficzne oraz wykonuje ćwiczenia wzmacniające. Mięśniami, które mocno pracują są mięśnie nóg, łydki, pośladki oraz brzuch.
l) treningi interwałowe – połączenie ćwiczeń o niskiej i wysokiej intensywności; skuteczne podkręcanie metabolizmu.
m) aeroboxing, kickboxing – aerobik połączony z kick boxingiem.
n) deep work – nowatorski program ćwiczeń oparty na treningu funkcjonalnym, atletycznym i wzmacniającym. Bazuje na koncepcji yin yang, połączeniu napięcia i rozluźnienia mięśni, ćwiczeniach oddechowych oraz energicznych przyśpieszeniach, które wraz z wytrenowaniem możemy zwiększać przez wykonywanie coraz to bardziej złożonych kombinacji ruchowych.
o) aqua fitness, aqua step, aqua zumba itd. - ćwiczenia w wodzie, doskonałe dla osób z dużą nadwagą oraz wszystkich, którzy mają problemy z układem kostnym, zwłaszcza z kręgosłupem i kolanami. Na zajęciach wykorzystuje się specjalne wypornościowe przyrządy – makarony, deski, piłki, a nawet stepy.
p) pole dance, pole fitness – trening na specjalnych rurach do tańca i ćwiczeń; połączenie stretchingu z elementami akrobatycznymi pozwala spalić wiele kalori, nauczyć się uwodzicielskich ruchów, a przede wszystkim pewności siebie, seksapilu i uwodzenia. Na zajęciach ćwiczy się w bieliźnie sportowej lub krótkich spodenkach i topach. Możemy wybrać między zajęciami bardziej tanecznymi, a tymi nastawionymi na uczenie się figur akrobatycznych.
q) crossfit – program treningowy, który opiera się na bardzo intensywnych ćwiczeniach poprawiający siłę i masę mięśni, kondycję, odporność na zmęczenie, sprawność i wytrzymałość. Trening trwa kilkanaście minut, zazwyczaj nie przekracza pół godziny i nie robi się przerw czasowych. Podstawowe ćwiczenia to podnoszenie ciężarów, podciąganie na drążku, przysiady z wyrzutem piłki lekarskiej, pompki... oraz tzw. burpee, czyli „padnij powstań podskocz”.
r) jumping fitness, fit jumping – zajęcia grupowe polegające na bardzo intensywnych skokach na trampolinach z uchwytami. Nowy trend przyszedł do Polski i owładnął kluby fitness. Ćwiczy się przy bardzo szybkiej muzyce, a trening jest nastawiony na poprawę kondycji i oczywiście spalenie ogromnej ilości kalorii, przy radosnej atmosferze „powrotu do lat dziecięcych”.
s) jukari fit to felx – innowacyjny trening bazujący na ćwiczeniach akrobatycznych i cyrkowych, gimnastyki i tańca, stworzony przez firmę Reebok. Ćwiczymy na dwóch linach, które złączone są metalowym drążkiem. Trening polega na nauce skoków, wzmacniają się mięśnie powierzchniowe, a także mieśnie głębokie. Nie brakuje elementów zabawy – na linach możemy „latać”!
t) spinning, cycling – trening na rowerach stacjonarnych.
u) nordic walking – trening z kijami na świeżym powietrzu, dziękim którym odciążamy kręgosłup, a angażujemy inne partie mięśniowe, takie jak np. barki, tricepsy i brzuch.
v) indoor walking – trening na bieżniach stacjonarnych.
w) wibrotrening – trening na specjalnych platformach wibrujących.
x) trx – trening na dwóch linach w kształcie litery Y, zakończonych uchytami, dzięki którym, możemy ćwiczyć całe ciało w różnych pozycjach. Każdy ćwiczący może samodzielnie zwiększać lub zmniejszać poziom trudności i intensywności przez oddalanie się od środka przyrządu. Trx powstał z połączenia linek ze spadochronu z linkami od karabinów, które służyły komandosom do potrzymania dobrej sprawności fizycznej, w takich miejscach jak ładzie podwodne, czy statki.
y) kettlebell – trening z odważnikiem, który kształtem przypomina kulę armatnią z uchwytem.
z) trening funkcjonalny – trening polegający na ruchach funkcjonalnych, czyli takich, które przypominają naturalne ruchy człowieka. Ćwiczenia są wielostawowe, angażują wiele mięśni, wzmacniają i kształtują ciało.
aa) tabata – intensywny trening o charakterze interwałów. Czas jednego ćwiczenia to 20 sekund, po których następuje 10 sekund przerwy i znów 20 sekund ćwiczenia. Takich małych obwodzików mamy 8, co daje nam ok. 4 minuty treningu. Bardzo skuteczny sposób na podkręcenie metabolizmu i spalenie zbędnej tkanki tłuszczowej.

Zajęcia odprężające, relaksujące:

bb) pilates – system ćwiczeń, którego celem jest wzmocnienie i uelastycznienie mieśni, bez nadmiernego ich rozrostu. Pilates jest połączeniem ćwiczeń izometrycznych, jogi, ćwiczeń oddechowych i rozciągających.
cc) yoga, tai-chi – harmonijne i spokojne ruchy, które wykonujemy zgodnie z wdechem lub wydechem. Doskonała forma zajęć odprężających, uspokajających, a jednocześnie trening poprawiający zdrowie i samopoczucie.
dd) stretching, rozciąganie – powinien odbywać przed każdą formą aktywości fizycznej, oraz obowiązkowo po, w celu uelastycznienia mieśni i zwiększenia zakresu ruchów w trakcie ćwiczeń.
ee) body-art – trening funkcjonalny, łączący elementy pilatesu oraz ćwiczeń wzmacniających.

Zajęcia prozdrowotne:

ff) zdrowy kręgosłup – ćwiczenia o charakterze profilaktycznym oraz rehabilitacyjnym, których celem jest wzmocnienie mięśni przykręgosłupowych, mobilizacja oraz stabilizacja kręgosłupa, ćwiczenia mięśni dna miednicy oraz wzmacnianie całego ciała w celu skorygowania wad postawy.
gg) aktywna mama, aktywne 9-mcy, aktywna ciąża – zajęcia dla kobiet w ciąży, przygotowujące do porodu i szybkiego powrotu do pełni sił w połogu.
hh) fit ball – trening na dużych piłkach, zazwyczaj w umiarkowanym i spokojnym tempie.

Oczywiście, każdy klub fitness często zmienia nazwy zajęć, a także tworzy nowe formy treningowe. Nowoczesne formy fitness wciąż rozwijają się w wielu kierunkach, dlatego każdy znajdzie coś dla siebie. Najważniejsze to pamiętać, by cieszyć się z możliwości, jakie daje nam uprawianie sportu z innymi ludźmi.