Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Agnieszka Zembroń Chudzicka

Autor: Agnieszka Zembroń Chudzicka
Opublikowane: 2016-01-09 17:32:57

Trener Personalny, Zawodniczka Fitness Bikini, Prezenter Fitness, Właściciel Body Beauty Fitness


Pomysł

Najpierw pojawia się pomysł o wzięciu udziału w zawodach, o tym, żeby zmienić swoją sylwetkę i przygotować się wg odgórnych wytycznych, które są oceniane i odpowiednio punktowane podczas zawodów przez sędziów. Na początku najlepiej zdecydować się na trenera, który przygotuje nas do zawodów, rozpisze trening odpowiedni dla nas i dla naszej sylwetki wyjściowej oraz przygotuje dietę na okres masy i okres redukcji. Pomoże nam również z oszacowaniem makroskładników tak, aby efekty pracy nad zmianą były jak najlepsze.

Cel

Kolejny krok to cel, jaki chcemy osiągnąć i czas, w jaki mamy to zrobić. Ustalamy termin zawodów, jest to bardzo ważny i istotny element, ponieważ formę przygotowujemy na ten jeden dzień. Forma startowa, nad jaką pracujemy, musi być najlepsza, jaką możemy uzyskać na dzień startu, a nawet możemy mówić tu o konkretnej godzinie wyjścia na scenę. Wszystko jest dokładnie zaplanowane, przemyślane i z odpowiednią strategią działania.

Trening i dieta

Opracowanie treningu siłowego i diety oraz treningów cardio, jest bardzo różne w zależności od osób. Każdy z nas będzie inaczej reagował na różne formy treningowe oraz strategie dietetyczne. Standardowa dieta to 5 posiłków dziennie, składających się między innymi z ryżu, płatków owsianych, jajek, drobiu, ryb, wołowiny, warzyw. Dodatkowo można stosować odżywki proteinowe, które pomocne są podczas budowania suchej masy mięśniowej oraz pozwalają przygotować smaczne posiłki np. omlety na słodko. 5 posiłków dziennie to tylko standardowa forma, wszystko regulujemy odpowiednio dla swoich potrzeb. Trening to tylko 20% sukcesu, natomiast dieta dobrze dobrana stanowi 80%. Odpowiednio dobrane posiłki pozwalają na szybką regenerację mięśni i całego ciała, co jest bardzo istotne podczas ciężkich treningów (odpowiednio dobrane makroskładniki). Dieta oraz trening zmienia się w zależności od okresu, w jakim jesteśmy i na jaką datę mamy zaplanowane zawody. Treningi i dieta będą różniły się w okresie budowania masy mięśniowej oraz w okresie redukcyjnym i tuż przed zawodami. Każda zawodniczka ma swoje strategie żywieniowe i treningowe, dopasowane są one do okresu startowego i poza startowego. Na końcowym etapie przygotowań, aby sylwetka wyglądała jak najkorzystniej, zmienia się strategie treningową, przeprowadza się manipulację wodą tzw. odwadnianie i zmienia się nieco dietę, co pozwala na maksymalne zaprezentowanie mięśni i pięknej zdrowej sylwetki, co przy fitness bikini jest bardzo ważne.

Sylwetka

Sylwetka w bikini musi być kobieca, bez mocnego docięcia mięśni. Ostatni tydzień przygotowań to najczęściej odpoczynek i zabiegi kosmetyczno–pielęgnacyjne. Aby pięknie wyglądać na scenie, musimy zadbać o ciało, nadać mu ładną, zdrową barwę oraz dbać cały rok o jakość skóry, włosów i paznokci.

Co będzie nam potrzebne, aby wystartować oprócz diety i treningów:

Strój fitness – strój dwuczęściowy, gustowny, najczęściej zdobiony cyrkoniami i innymi świecącymi kamieniami. Zawodniczka sama wybiera krój i kolor. Istotny jest natomiast dół stroju. Krój w kształcie litery V, kostium musi zasłaniać 1/3 pośladków. Do stroju zawodniczka sama dobiera biżuterię, najczęściej są to kolczyki, pierścionki i bransoletki.

Buty – bardzo ważny jest dobór obuwia. Buty to najczęściej przezroczyste klapki, które ładnie wysmuklają mogę i nie zasłaniają mięśni, tylko pięknie je eksponują na scenie. Obcas obuwia nie może przekraczać 12 cm, a podeszwa nie może być platformą i może mieć maksymalna grubość 10 mm.

Bronzer – naturalna, zdrowa opalenizna, to wymogi dla zawodniczek startujących w kategorii fitness bikini. Można podczas zawodów stosować opalanie natryskowe, albo z pomocą drugiej osoby, nakładać bronzer (dzień przed zawodami pierwsza warstwa i w dzień zawodów druga warstwa). Bronzer nakładany jest na ciało, aby wyeksponować wypracowaną, umięśnioną sylwetkę, aby prezencja na scenie była jak najlepsza. Dodatkowo stosuje się specjalne oliwki, aby nabłyszczyć ciało. Fryzura, makijaż, paznokcie i rzęsy – bardzo istotny element podczas zawodów. Pracujemy nad szczegółami, aby wydobyć jak najwięcej wdzięku i kobiecego piękna, by później móc dobrze zaprezentować się na scenie. Zabiegi kosmetyczne, peelingi, maski, aby skóra była jedwabista, elastyczna i zdrowa.

Opłata licencyjna – aby wystartować, obowiązują opłaty licencyjne i startowe, wszystkie informacje podawane są w regulaminach zawodów.

Nauka pozowania – oprócz przygotowania ciała na scenę, musimy nauczyć się odpowiedniej prezencji. Na scenie obowiązują tak zwane postawy: postawa przodem, postawa bokiem, postawa tyłem oraz T-walking. Niekiedy potrzebne są godziny treningu na sali w butach na obcasie, trenowanie odpowiedniego wygięcia i ustawienia ciała. Prezencja na scenie i pozowanie są również oceniane przez sędziów, dlatego lekcje pozowania są konieczne i trzeba je zaplanować w okresie przygotowań do zawodów.

Szacunkowe koszty związane z przygotowaniami do zawodów:

- Obuwie: 200-300 zł

- Strój: podstawowy, bez zdobień, można wykonać w kwocie około 300 zł, jeśli natomiast wybieramy wersję bogatą, zdobioną cyrkoniami lub kamieniami Swarovski, to ceny są nawet w okolicach ok. 1500-2000 zł lub wyższe.

-Bronzer: 100-200 zł

- Licencje i opłaty startowe 100-200 zł (koszt jest zmienny i zależny od stawki w regulaminach poszczególnych zawodów)

- Nauka pozowania: 100-150 zł/h, w Polsce organizowane są również warsztaty z zakresu pozowania, koszt około 300 zł

Poza w/w kosztami należy również uwzględnić koszty związane z dietą, suplementacją, koszt opieki trenerskiej, karnetu do klubu fitness, siłowni. Musimy pamiętać również, że zawody organizowane są w różnych miastach w Polsce, więc dochodzą nam koszty dojazdu oraz koszty zakwaterowania (zawody najczęściej odbywają się w trybie weekendowym pt-nd)

Życzę samych sukcesów przyszłym zawodniczkom! Jeśli kochamy sport i zdrowy styl życia, to wyjście na scenę jest jedną ze wspaniałych chwil w sportowym fit życiu. Powodzenia!