Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Kamila Maciejko

Autor: Kamila Maciejko
Opublikowane: 2015-09-21 16:36:50

Specjalista ds. redakcji, Instruktor fitness, biegania i tańca


Cierpisz na chroniczny ból pleców? Sprawdź jakie sytuacje sprzyjają pogłębianiu się Twoich dolegliwości i wyeliminuj potencjalne czynniki ryzyka.
Ból w krzyżu, szyi, czy karku to jedne z najczęstszych dolegliwości dzisiejszego społeczeństwa. Ruszamy się za mało, powodując zastanie się mięśni lub zbyt intensywnie tworząc liczne kontuzje. Musimy nauczyć się utrzymywania równowagi pomiędzy ruchem i odpoczynkiem, a także zmiany nawyków, które działają destrukcyjnie na nasz kręgosłup. Czasami wystarczy zmienić drobny szczegół w codziennym postępowaniu, by nie musieć zażywać tabletki przeciwbólowej.

Sen

Dobry sen powinien w pełni regenerować nasze ciało i dostarczać nowej dawki energii. Jeżeli budzimy się już z bólem pleców to znak, że dzieje się coś złego zarówno w organizmie, jak i w naszym łóżku. Przede wszystkim należy zastanowić się nad zmianą materaca na zdecydowanie twardszy, który sprzyja przy ciągłych bólach pleców. Warto zaopatrzyć się także w specjalistyczne poduszki dobrze podpierające odcinek szyjny. Zmieńmy pozycję spania z brzucha, która zbytnio obciąża kręgosłup na spanie na boku z poduszką pomiędzy kolanami. Pamiętajmy także, że położenie się spać z głowa pełną niezałatwionych spraw może działać stresująco i spinająco na mięśnie całego ciała, co w efekcie może skutkować bólami zaraz po porannym przebudzeniu. Zadbajmy zatem o spokojną atmosferę i wyciszmy emocje przed snem.

Dźwiganie i skręty

To największa zmora dla kręgosłupa. Osoby cierpiące na takie dolegliwości powinny unikać dźwigania przedmiotów cięższych niż 5 kg. Kolejnym ważnym aspektem związanym ściśle z dźwiganiem jest także technika podnoszenia. Nigdy nie podnośmy niczego na prostych nogach, wykonując jedynie skłon tułowiem w przód. Istnieją przypadki, kiedy ktoś chciał podnieść z podłogi kartkę papieru i nie mógł wrócić do pozycji wyjściowej przez atak bólu w krzyżu. Cokolwiek mamy zamiar podnieść zróbmy to na ugiętych kolanach, kucając i dopiero dźwigając przedmiot do góry przy pomocy nóg, które odciążają choć trochę kręgosłup. Dodatkowym czynnikiem powodującym często bóle kręgosłupa są nagłe skręty tułowia. Unikajmy zatem takich pozycji. Lepiej odwrócić całe ciało by po coś sięgnąć, niż narażać się na dodatkowe dolegliwości.

Brak i nadmiar ruchu

Obie z powyższych skrajności są niezdrowe dla naszego kręgosłupa. Poprzez ograniczenie wysiłku fizycznego do minimum sprawiamy, iż nasze mięśnie i cały kręgosłup stają się zastane i niejako zacementowane. Im dłuższy okres stagnacji, tym gorsze, przyszłe unieruchomienie ciała. Z kolei nadmiar ruchu i wyczynowe treningi ponad swoje możliwości znacznie obciążają ciało i poprzez zminimalizowanie czasu potrzebnego na regenerację, mięśnie wokół kręgosłupa mogą zostać bardzo boleśnie nadwyrężone, a podczas długotrwałego niepoprawnego ruchu można nabawić się wielu zwyrodnień kręgosłupa rzutujących na nasze późniejsze zdrowie i samopoczucie. Bardzo ważne jest wypośrodkowanie ambicji i możliwości. Ruch może być zdrowy, ale w odpowiedniej dla każdego dawce.

Brak rozciągania i garbienie się

Kolejnym poważnym problemem osób cierpiących na bóle pleców jest brak rozciągnięcia. Większość dnia spędzamy w pozycji siedzącej i pochylonej (tzw. zgarbionej) np. podczas pracy przy komputerze, jazdy samochodem, czy siedzenia w domu przed komputerem. W ten sposób nasze mięśnie zbytnio przyzwyczajają się do tej nieprawidłowej pozycji ciała, która w wysokim stopniu obciąża kręgosłup. Jeżeli mamy podobne problemy na treningu zrezygnujmy z wykonywania zwiększonej ilości brzuszków, które jeszcze bardziej pogłębiają tę skuloną pozycję, a postawmy na porządne rozciąganie całego ciała z naciskiem na górne odcinki, które niejako otworzą naszą klatkę piersiową i kręgosłup do normalnej, naturalnej pozycji, która powinna być wyprostowana.

Ból pleców bardzo często może pojawić się niestety z naszej winy, niedopatrzenia i niewiedzy. Aby zminimalizować ryzyko wystąpienia jakiegokolwiek urazu w tej części ciała i ustrzec się przed ewentualnym bólem warto zmienić nawyki. Czasami mała zmiana może zdziałać cuda w profilaktyce zdrowego kręgosłupa.