Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Kamila Maciejko

Autor: Kamila Maciejko
Opublikowane: 2015-06-09 16:55:51

Specjalista ds. redakcji, Instruktor fitness, biegania i tańca


Pranayama, czyli kontrola oddechowa życiowej energii, zwanej praną, zawiera w sobie wiele różnorodnych ćwiczeń. Jedną z praktyk jest Sithali, która jest wyjątkowa pod względem sposobu nabierania oddechu. Większość ćwiczeń oddechowych skierowanych jest na narząd nosowy, w Sithali natomiast wdech nabierany jest poprzez usta, co w znaczący sposób odróżnia tę technikę od innych. Oddech sithali polecany jest podczas upalnych dni, a także osobom odchudzającym się i borykającym się z nieprzyjemnym oddechem. Dlaczego? Czytaj dalej!

Efekt chłodzenia

Sithali, oznacza oddech chłodzący. Praktyka ta powstała dzięki obserwacji przyrody, która posiada swoistą funkcję samokontroli i autoregulacji wszelkich procesów. Zwierzęta tj. psy bardzo często, po energicznej zabawie, spacerze, czy po prostu podczas upalnego dnia, zawsze charakterystycznie wystawiają język, sapiąc i chłodząc w ten sposób organizm , a także regulując temperaturę ciała. Nie wykształciły one bowiem funkcji charakterystycznej dla człowieka, czyli pocenia się poprzez skórę.

Powietrze nabierane przez nos jest odpowiednio ocieplane, przez usta natomiast ma działanie odwrotne, czyli ochładzające organizm. Wdech ustami, z językiem wystawionym na zewnątrz sprawia, że wdychane powietrze staje się bardziej nawilżone i chłodniejsze.

Korzyści

Sithali prócz faktycznego efektu chłodzenia organizmu, niweluje także uczucie głodu, pragnienia, redukuje zmęczenie, brzydki oddech, a także zmniejsza ciśnienie i działa relaksująco na umysł i ciało. Warto wypróbować oddech sithali, aby samemu stwierdzić korzyści, które mogą być bardzo indywidualne. Jak zatem rozpocząć praktykę? Zacznijmy od zbadania, czy potrafimy zwinąć język w trąbkę, czy też nie. Osoby, które zgłębiły te umiejętność powinny przeczytać akapit o nazwie Sithali, natomiast, do tych którzy nie potrafią wykonać tzw. tutki, dedykowany jest akapit o nazwie Sitkari.

Technika Sithali (oddech językowy)

Usiądź wygodnie, wyprostuj plecy i staraj się ułożyć głowę, kark i kręgosłup w jednej linii. Najlepsze ułożenie, to takie, w którym linia kręgosłupa jest stabilna i utrzymana mięśniami ciała, a nie podparta w żadnym z odcinków

Zamknij oczy, uspokój umysł i ciało

Oddychaj powoli i regularnie

Otwórz usta w kształcie litery „O”

Wystaw język mniej więcej w ¾ jego długości poza usta i zwiń go w trąbkę

Rozpocznij oddychanie, podobne do wciągania wody przez rurkę

Skup się na przechodzącym przez całe ciało oddechu i jego chłodzącym efekcie

Wykonuj nieprzerwanie oddechy przez ok 2-3 minuty

Następnie zamknij usta i oddychaj normalnie, nosowo. Wykonaj taką przerwę na około minutę i w miarę potrzeby wykonaj następną serię, przez kolejne 2-3 minuty

Technika Sitkari (oddech zębowy)

Usiądź wygodnie, wyprostuj plecy i staraj się ułożyć głowę, kark i kręgosłup w jednej linii. Najlepsze ułożenie, to takie, w którym linia kręgosłupa jest stabilna i utrzymana mięśniami ciała, a nie podparta w żadnym z odcinków

Zamknij oczy, uspokój umysł i ciało

Oddychaj powoli i regularnie

Powoli złącz dolną i górną szczękę, tak aby uzyskać efekt zaciśniętych zębów

Otwórz usta, eksponując zęby, cały czas utrzymując zaciśnięte szczęki i wykonaj wdech, tak aby powietrze przedostawało się jedynie poprzez szczeliny zębowe

Skup się na przechodzącym przez całe ciało oddechu i jego chłodzącym efekcie

Wykonuj nieprzerwanie oddechy przez ok 2-3 minuty

Następnie zamknij usta i oddychaj normalnie, nosowo. Wykonaj taką przerwę na około minutę i w miarę potrzeby wykonaj następną serię, przez kolejne 2-3 minuty

Wskazówki

Podczas wykonywania oddechu Sithali i Sitkari, zadbajmy o spokojną atmosferę. Cisza lub relaksacyjna muzyka sprzyja relaksacji, która dodatkowo wspomaga oczekiwane efekty. Podczas wykonywania serii wdechów i wydechów należy skupić się nie tylko na drodze, jaką pokonuje powietrze przechodząc przez nasz organizm, ale i na dźwięku wydawanym podczas oddychania. W obu przypadkach, zarówno podczas Sithali, jak i Sitkari, słyszalny jest charakterystyczny świszczący dźwięk, na którym powinny skupić się myśli. Pozwoli to oderwać się od problemów, zmartwień i być tu i teraz.

Bardzo istotną kwestią jest również to, iż nie powinno wykonywać się powyższych technik w zimowe dni, kiedy jesteśmy podatni na wychłodzenie organizmu, ani w miejscach gdzie temperatura powietrza jest bardzo niska, gdyż narażamy się wtedy na niepotrzebne choroby organizmu. Stosujmy chłodzący oddech podczas upalnych dni, czy w sytuacjach stresujących, kiedy temperatura ciała i ciśnienie znacznie wzrasta. Osiągniemy wtedy efekt przyjemnego ochłodzenia, komfortu i zrelaksowania.