Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Kamila Maciejko

Autor: Kamila Maciejko
Opublikowane: 2015-06-20 08:52:28

Specjalista ds. redakcji, Instruktor fitness, biegania i tańca



Oddychanie to jeden z najbardziej naturalnych procesów dla człowieka, mimo to większość z nas nie potrafi prawidłowo oddychać, a zdolność tę zatracamy wraz z wiekiem. Ten destrukcyjny kierunek można jednak odwrócić, stosując odpowiednie zasady stymulujące nasz oddech i uczące prawidłowych nawyków.


Długotrwałe złe nawyki oddechowe, mogą prowadzić do wielu dysfunkcji tj. obniżenie odporności, szybciej postępujące procesy starzenia, brak koncentracji, zmęczenie, bóle głowy i schorzenia układów oddechowego, czy krążenia. Oddech wg medycyny chińskiej niesie ze sobą ogromną ilość życiowej energii. Usprawniając jej przepływ, nasz organizm stanie się jeszcze silniejszy. Zwiększone korzyści zdrowia fizycznego, po zastosowaniu niżej opisanych ćwiczeń są jasne. Musimy sobie jednak uświadomić, że prawidłowy oddech wpływa także na nasz umysł i odwrotnie. W momencie zagrożenia, strachu, czy zdenerwowania oddech przyspiesza i staje się płytszy lub czasami wręcz wstrzymywany, a dostarczanie tlenu do komórek staje się ograniczone. Głęboki i świadomy oddech potrafi bardzo szybko rozładować złe emocje i rozjaśnić umysł. Powinniśmy także uświadomić sobie, że głęboki oddech, jaki większość z nas sobie wyobraża jest nieprawidłowy. Nie chodzi bowiem o nabranie jak największej ilości powietrza do płuc, maksymalnie wypinając do przodu klatki piersiowej, gdyż po takim dłużej utrzymującym się oddychaniu możemy doprowadzić do hiperwentylacji, która niesie za sobą ryzyko wystąpienia szeregu schorzeń tj. chociażby niepokój, zawroty głowy, zaburzenia snu, bóle, i wiele innych. Zatem zarówno płytkie, jak i zbyt głębokie oddychanie nie są korzystne dla naszego organizmu. Jak więc powinien wyglądać prawidłowy oddech?


Na początek sprawdźmy jakie błędy popełnia większość z nas, aby następnie postarać się je maksymalnie zniwelować.


Po pierwsze, oddychamy zbyt szybko i płytko. Zauważmy, że wdychając powietrze, tak naprawdę napełniamy jedynie 1-2 cm nozdrzy i od razu wydychamy powietrze. Powinniśmy zatem świadomie śledzić cały ruch powietrza od momentu wciągnięcia go w nozdrza, aż po jego wędrówkę w dół i odwrotnie. Oddech powinien także trwać dłużej niż szybki dwusekundowy wdech, a także obie fazy: wdechu i wydechu, powinny trwać tyle samo. Nie możemy doprowadzić do sytuacji, kiedy długo wciągamy powietrze, a następnie szybko je wydychamy. Wydech jest tak samo ważny jak wdech i winien trwać tak długo, że jesteśmy w stanie opróżnić prawie całe płuca.


Kolejnym błędem jest oddychanie przez usta. Każdy prawidłowy oddech powinien być zaczerpnięty przez nozdrza. Zmniejsza to ryzyko przedostania się zanieczyszczeń do płuc, a także powietrza o zbyt niskiej temperaturze. Należy zatem odpowiednio dbać o ten swoisty filtr powietrza i regularnie oczyszczać nos, a także stosować preparaty na bazie wody morskiej, a także inhalacje olejkami eterycznymi.


Trzecim i jednym z najłatwiej do zaobserwowania błędów jest zbytnie unoszenie klatki piersiowej przy wdechu. Polecamy wykonanie poniższego testu, aby sprawdzić, czy także nas dotyczy ten problem:
Usiądź wygodnie i wyprostuj kręgosłup. Połóż jedną dłoń ze złączonymi palcami na klatce piersiowej, drugą poniżej linii żeber, na przeponie. Wykonaj kilka zwykłych wdechów, nie głębszych niż normalnie i sprawdź czy obie dłonie unoszą się tak samo, czy jedna- ta która znajduje się na klatce piersiowej unosi się znacznie wyżej?


Zbytnie unoszenie klatki piersiowej dotyczy w większości kobiet, jednak mężczyznom także proponujemy wykonanie tego testu. Prawidłowy oddech powinien być ukierunkowany na zupełni inny narząd, niż są płuca- na przeponę. To ona powinna się lekko unosić, a ruchy klatki piersiowej powinny być nieznaczne.


Ostatnim kryterium oceny własnego oddechu jest jego głośność. Idealny oddech powinien być niesłyszalny. Zapamiętaj także, że wraz z cichym oddechem idzie w parze cichy i spokojny umysł.