Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Kamila Maciejko

Autor: Kamila Maciejko
Opublikowane: 2015-07-22 13:14:52

Specjalista ds. redakcji, Instruktor fitness, biegania i tańca


 

Ten specjalistyczny sposób oddychania ma na celu zrównoważenie energii w ciele, a także odblokowania meridian, czyli kanałów energetycznych, którymi przepływa prana- życiowy oddech. Jest to także sposób na oczyszczenie umysłu i czakr z toksyn, które mogą objawiać się obniżeniem nastoju, brakiem chęci do życia, czy przygnębieniem i ekstremalnym przemęczeniem. Jak zatem oddychać? Przedstawiam krótki schemat postępowania.

Pozycja
Usiądź wygodnie w wybranej przez siebie pozycji z grupy siedzącej (najlepiej siad prosty lub kwiat lotosu), wyprostuj maksymalnie kręgosłup, nie zadzierając, ani nie pochylając przy tym głowy. Głowa ma być naturalnym przedłużeniem kręgosłupa. Zamknij na chwilę oczy, oczyść umysł z niepotrzebnych myśli i skup się na ćwiczeniu.

Trzecie oko
W praktyce jogi poleca się przed wykonaniem oddychania naprzemiennego dotknięcie palcem wskazującym i środkowym czakry Ajna, zwanej inaczej trzecim okiem. Znajduje się ona w miejscu dokładnie pośrodku brwi. Ma to na celu uaktywnienie czakry naszej intuicji oraz pobudzenia płynącej w nas energii.

Mudra palców
Rozpoczynamy od ułożenia palców w jednej z dłoni w pozycji tzw. Vishnu, czyli zginamy palce wskazujący i środkowy, pozostawiając mały i serdeczny palec złączone i wyprostowane, a kciuk naturalnie odwiedziony do boku.

Oddychanie
Jeżeli dłoń została poprawnie ułożona, kładziemy kciuk na prawym nozdrzu, tak aby zaczerpnąć powietrze tylko nozdrzem lewym, pozostawiając usta cały czas zamknięte.
Po nabranym wdechu połóż palec serdeczny, złączony z małym na lewym nozdrzu i wstrzymaj oddech na kilka sekund (z każdym kolejnym razem na dłużej)
Następnie podnieś kciuk z nosa i wykonaj wydech przez prawą dziurkę.

Plusy
Częsta i regularna praktyka oddechu naprzemiennego uspokaja umysł i jednoczy go z ciałem. Poprzez poprawne wykonywane wdechy i wydechy zmniejszamy napięcie mięśniowe i redukujemy zalegający w nas stres. Ćwiczenia oddechowe polecane są nie tylko podczas treningu jogi, ale w wolnych chwilach, w celu uspokojenia się, czy nabrania energii do życia.