Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Ewelina Osmenda

Autor: Ewelina Osmenda
Opublikowane: 2016-02-26 20:34:06

Absolwentka krakowskiej AWF na kierunku: wychowanie fizyczne i psychologii na Uniwersytecie Jagiellońskim o specjalności: psychologia sportu, instruktor fitnessu. Aktualnie prowadzi badania w ramach swojej pracy doktorskiej z zakresu psychologii sportu i współpracuje z zawodnikami różnych dyscyplin. Od kilkunastu lat na wszelkie sposoby poszerza swoją sportową wiedzę, zwłaszcza w obrębie panowania umysłu nad ciałem. Sport dla niej to nie tylko praca, ale również największa pasja


1. Poprawia samopoczucie. O zwiększonej produkcji hormonów szczęścia podczas uprawiania sportu napisano już sporo i chyba każdy zdążył się dowiedzieć, że aktywność fizyczna pozytywnie wpływa na humor, ale możesz nie zdawać sobie sprawy jak ogromny jest to efekt. Wpływ regularnej aktywności fizycznej na nastrój jest tak duży, że stanowi ona jeden z ważniejszych punktów profilaktycznych w przeciwdziałaniu depresji. Ćwiczenia fizyczne są równie skuteczne również w jej leczeniu, badania wykazały, że ich skuteczność jest porównywalna do skuteczności leków antydepresyjnych!

2. Dodaje energii do działania. Oczywiście tuż po skończeniu ćwiczeń, możesz czuć zmęczenie, ale już po krótkim odpoczynku poczujesz przypływ dodatkowej energii, który utrzyma się przez długi czas. Dzieje się tak, ponieważ aktywność fizyczna pobudza krążenie, a przecież wszystko czego Twój organizm potrzebuje jest dostarczane z krwią, dlatego poprawienie jej przepływu sprawia, że niezbędne witaminy, składniki odżywcze oraz tlen szybciej zostaną przetransportowane do właściwych organów, przez co poczujesz dodatkową moc.

3. Redukuje stres, niepokój, lęki. Regularny trening korzystnie wpływa nie tylko na produkcję endorfin, ale również na produkcję serotoniny oraz dopaminy. Serotonina i dopamina współdziałają w wywoływaniu pozytywnego nastroju, przez co ich pochodne są częstym składnikiem leków stosowanych w leczeniu zaburzeń psychicznych i neurologicznych. Ruch wykonywany podczas ćwiczeń fizycznych dodatkowo zmniejsza tonus mięśniowy, redukując tym samym fizjologiczne skutki stresu i pomagając się rozluźnić, a nagromadzoną agresję można skutecznie wyładować podczas intensywnych treningów.

4. Poprawia wygląd, a wraz z nim samoocenę i pewność siebie. Atrakcyjność fizyczna jest jednym z najistotniejszych elementów wpływających na poczucie własnej wartości, a kiedy pod wpływem regularnych ćwiczeń fizycznych ludzie zaczynają obserwować pozytywne zmiany w swoim ciele, prawie automatycznie poprawia się u nich samoocena i wzrasta pewność siebie. Zaczynają śmielej patrzeć w przyszłość, robić większe plany, stają się też bardziej asertywni.

5. Kształtuje silną wolę. Nie ma innej drogi na osiągnięcie sportowych sukcesów niż wytrwałość i ciężka praca. W sporcie nie da się ukryć lenistwa, a wszelkie oszustwa na treningach, zostaną zdemaskowane podczas zawodów, kiedy osiągnie się wynik o wiele niższy niż pozwalałyby na to własne możliwości. To świetny sposób na naukę cierpliwości, dyscypliny i wytrwałości w dążeniu do wcześniej wyznaczonego celu.

6. Zwiększa szansę na odniesienie sukcesu w życiu. Wszystkie badania potwierdzają, że osoby regularnie trenujące dowolną dyscyplinę sportu osiągają w życiu większy sukces niż zwolennicy przesiadywania na kanapie. Dzieje się tak prawdopodobnie dlatego, że sport rozwija w ludziach cechy charakteru pogłębiające ambicję, odwagę i pomagające wytrwać na drodze do wyznaczonego celu.

7. Uczy współpracy w grupie i rozwija umiejętności społeczne. Zwłaszcza jeśli sport towarzyszy człowiekowi od najmłodszych lat. W klubie sportowym, na stoku narciarskim, ścieżce rowerowej czy na basenie - wszędzie są ludzie, w różnym wieku, o różnej sprawności fizycznej i obojga płci. Większość z nich jest uśmiechniętych i chętnych do nawiązania kontaktu, dlatego nawet jeśli zapisując się na zajęcia nikogo nie znasz, to taki stan rzeczy na pewno długo nie potrwa. Dzieci uprawiające sport dodatkowo będą miały szanse wyjechać na obóz sportowy, nauczyć się samodzielności i zasad fair play, a przynależność do drużyny uczy współdziałania, pokazuje jak radzić sobie z konfliktami i pomaga znaleźć przyjaciela na całe życie.

8. Rozwija zdolności organizacyjne. Makrocykle, mezocykle, mikrocykle, plany przygotowań do poszczególnych zawodów, przygotowanie taktyczne, techniczne, motoryczne, częste podróże, częste treningi – trzeba się czasami nieźle nagimnastykować aby to wszystko ułożyć w jakąś logiczną całość. Osoby rozpoczynające swoją przygodę ze sportem, miewają problemy ze zmieszczeniem wszystkich obowiązków w jednej dobie, zdarza się że skracają treningi, albo nie wystarcza im czasu na odpoczynek. Jednak doświadczeni sportowcy są świetnie zorganizowani logistycznie, po latach wprawy nie mają problemów nawet kiedy przyjdzie im się zmierzyć z dodatkowymi obowiązkami.

9. Sprawia, że lepiej zarządzamy sukcesem i porażką. Każdy sportowiec zawodowy czy amator, wielokrotnie doświadcza smaku zwycięstwa i goryczy przegranej. Uczy się w ten sposób reagować nie tylko na sytuacje trudne, kiedy trzeba poradzić sobie z negatywnymi emocjami, ale również uczy jak zachować spokój i pozostać tą samą osobą, kiedy człowiek wspina się coraz wyżej po szczeblach kariery. To czego człowiek nauczy się na arenach sportowych zostaje w nim na całe życie i ma ogromny wpływ również na pozasportową sferę życia.

 Badania wykazały, że dzieci uprawiające sport osiągały lepsze wyniki w nauce niż ich mało aktywni rówieśnicy i to nawet wtedy, kiedy treningi odbywały się kosztem czasu poświęconego na naukę! Ponadto o wiele łatwiej przychodziło im siedzenie w ławce, były bardziej zdyscyplinowane i sprawiały mniej kłopotów wychowawczych. Regularna aktywność fizyczna to nie tylko trening dla ciała, ale również dla umysłu, ponieważ dzięki niej poprawia się umiejętność koncentracji uwagi i zdolności pamięciowe. Dlatego systematyczne ćwiczenia zalecane są również osobom starszym. W ten prosty i przyjemny sposób można zapewnić sobie sprawne funkcjonowanie umysłu na długie lata.