Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Karolina Chlebosz

Autor: Karolina Chlebosz
Opublikowane: 2016-04-18 18:12:43

Psycholog sportowy


Koncentracja uwagi, to umiejętność skupienia się na tym, co robimy w danym momencie. Jest ona potrzebna przy wszystkich świadomych działaniach, np. czytaniu, ataku na bramkę przeciwnika, zagrywania piłki. Umiejętność ta rozwija się stopniowo w toku życia człowieka.

 Uwaga dowolna natomiast, rozwija się z czasem, od ok. 3 roku życia przez wiek przedszkolny i młodszy wiek szkolny. Dzięki uwadze dowolnej jesteśmy w stanie kierować naszą uwagą,dostrzegać i robić to, co istotne w danym momencie, a więc np. wysłuchać polecenia i wykonać zadanie.

Na różnice w zdolnościach koncentracji uwagi ma wpływ wiele czynników dotyczących zarówno samego zawodnika, jak i jego środowiska. Przyczynami trudności z koncentracją mogą być uwarunkowania genetyczne, dystraktory (czynniki rozpraszające uwagę), powikłania okołoporodowe lub chorobowe, zaburzenia funkcji percepcyjno-motorycznych, niewłaściwa dieta, przemęczenie, niewyspanie, silne przeżycia emocjonalne, niska motywacja do podejmowania wysiłku, niekorzystna sytuacja rodzinna. Wiele osób ma skłonność do stałego rozproszenia uwagi. Niektórzy pracują chaotycznie, szybko, zadania wykonują powierzchownie i nie zwracają uwagi na poprawność wykonania. W konsekwencji popełniają dużo błędów, a forma wykonania zadań jest niezadowalająca. Takie osoby często przerywają pracę, łatwo ulegają frustracji i zniechęcają się, gdy otrzymują zadania trudniejsze.

Warto jednak zauważyć, że umiejętność koncentracji uwagi można ćwiczyć. W ćwiczeniach tej umiejętności ważne jest stawianie dziecku wymagań możliwych do zrealizowania, zgodnych z poziomem rozwoju.

Praktyczne wskazówki:

1. Ćwicz koncentrację systematycznie

2. Prowadź dziennik

3. Korzystaj z dostępnych aplikacji na komputer/tablet/ telefon- np. peak

4. Dbaj o higienę pracy i życia (dieta, sen)

5. Rób sobie przerwy między ćwiczeniami, trening koncentracji to nie maraton.

Bibliografia

Harwas-Napierała B., Trempała J., (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, PWN, Warszawa 2006.

Janiszewska B., Uwaga. Wspomaganie koncentracji i nie tylko. Ćwiczenia i zabawy dla dzieci od 4 do 9 lat, Seventh Sea, Warszawa 2007.

Nęcka E., Procesy uwagi [w:] Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2, pod red. J. Strelau, GWP, Gdańsk 2004. Weyhreter H., Trudności z koncentracją uwagi, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2004.