Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Agnieszka Koziak

Autor: Agnieszka Koziak
Opublikowane: 2016-01-21 19:04:56

na co dzień mama 3,5 letniego diabła wcielonego. Posiadająca 4 kyu wtajemniczenia w Karate Kyokushin, od 2013 roku znana jako Fitmaminka całym sercem w crossfitowym boksie. Miłośniczka jedzenia zdrowych przekąsek przed TV podczas oglądania piłki nożnej. Zakochana również w biegach z przeszkodami.


 

Od jakiegoś czasu biegasz, chodzisz na siłownię, dźwigasz ciężary na zajęciach CrossFit. Zauważasz, że Twoje ciało i kondycja są w idealnej formie, jednak po jakimś czasie stwierdzasz, że Twój organizm nie pozwala Ci na więcej niż chcesz? Przełam treningową monotonię, podkręć swój metabolizm, zachęć mięśnie do jeszcze większej pracy! Jak? Poprzez trening interwałowy!

Ćwiczenia w popularnych crossfitowych boksach charakteryzują się bardzo szerokim urozmaiceniem, jednak by być wyróżniającym się zawodnikiem, musisz postawić na maksymalną wydolność. Nie da się tego zrobić poprzez zwykły monotonny trening. Potrzeba Ci czegoś więcej, by wybudować w sobie niezniszczalność. Lekarstwo nosi nazwę HIIT. Dlatego też istnieje duże ryzyko, że zwolenników tego typu aktywności będzie tylko przybywać. Nie tylko za sprawą mody, czy idąc w dal - postanowień noworocznych. Głównie dlatego, że efekty widać po bardzo krótkim czasie. Dlaczego trening ogólnorozwojowy stał się tak popularny? Przede wszystkim dlatego, że można pojawić się na swoim pierwszym treningu z całkowicie czystą kartą. Od zwykłego kawosza pracującego w nadgodzinach przy korporacyjnym biurku możesz stać się sportowcem, czasu nie trzeba wiele!

Bardzo popularnym treningiem, dla osób chcących poprawić swoją kondycję i wytrzymałość jest trening HIIT (High Intensity Interval Training), czyli trening interwałowy. Charakteryzuje się on bardzo dużą intensywnością, przy niewielkim zasobie czasu. Interwały w bardzo szybki sposób przeprowadzają „atak” na całe ciało, tłuszcz, psychikę, jak i fazę odpoczynku pomiędzy atakami.

Może być tak samo różnorodny jak reszta crossfitowych ćwiczeń. Dzięki niemu uzyskasz dodatkową szybkość, mobilność, a także popracujesz nad głową, bo właśnie tam – w głowie jest Twoja siła.

Krótki trening interwałowy, jest idealny dla osób, którym zależy na poprawie funkcjonowania metabolizmu, jednak nie tych, którzy zmagają się z problemami zdrowotnymi takimi jak problemy z sercem, czy skrajna otyłość. Ten rodzaj wysiłku pozwala nam spalać kalorie również po zakończonym treningu (nawet do 24h, kiedy to nasz metabolizm pracuje na pełnych obrotach). Zwykle czas wykonywania ćwiczeń to 20-30 minut, co nie pozwala na monotonię i nudę. Doskonale poprawia wydolność tlenową, a także wymaga od organizmu większego zużycia kalorii (w porównaniu do przeciętnych ćwiczeń aerobowych). Jest więc idealny, jeśli zależy Ci na redukcji tkanki tłuszczowej. Podczas treningu HIIT występuje mniejsze ryzyko kontuzji czy przetrenowania, ze względu na odpowiedni dobór ciężaru. HIIT jest bezkontuzyjny, pod warunkiem przeprowadzenia uprzednio odpowiedniej rozgrzewki całego ciała i wszystkich partii mięśniowych.

Rodzaj opisywanych ćwiczeń nie musi Ci towarzyszyć tylko na siłowni. Ich wielką zaletą jest fakt, że znając standardy wykonywania można odbyć go niemal wszędzie. Jeśli nie masz danego dnia czasu na wymarsz na siłownię – możesz odbyć interwały biegowe.

Jeśli chcesz osiągnąć najlepsze efekty – dawaj z siebie wszystko podczas ćwiczeń o zwiększonej intensywności, oraz nie zapominaj o odpoczynku w momencie regeneracji. Tylko poprawnie wykonany trening interwałowy przyniesie oczekiwane efekty.