Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Marta Akuszewska

Autor: Marta Akuszewska
Opublikowane: 2016-03-14 17:37:06

dziennikarka, pasjonatka zdrowego stylu życia


Motywacja to podstawa w uprawianiu jakiegokolwiek sportu. Wszystko bowiem zaczyna się od naszej... głowy! Tak naprawdę brak motywacji jest kluczowym problemem, z powodu którego nie potrafimy regularnie ćwiczyć.

Największa występuje oczywiście na samym początku. Wszystko jest dla nas wówczas nowe, czujemy pewnego rodzaju ekscytację i chcemy więcej. Później zaczyna się wkradać odrobina nudy i monotonii, a każda górka i trudność potrafi być bardzo zniechęcająca. Jak uniknąć takiej sytuacji? Jak zmotywować się do regularnego uprawiania sportu?

Po 1: Cel uświęca środki!

Bardzo ważne są cele. Istotne, aby te, które wyznaczamy sobie przed rozpoczęciem trenowania, były krótkoterminowe. Muszą być również możliwe do osiągnięcia. Wyznaczenie sobie celu w postaci zrzucenia 5 centymetrów w obwodzie w pasie w przeciągu jednego tygodnia jest po prostu niemożliwe, a kiedy go nie osiągniemy, mimo tego, iż od początku był on abstrakcyjny, i tak okaże się dla nas finalnie demotywujące. Można się tutaj odwołać do koncepcji zarządzania S.M.A.R.T., czyli odpowiednio każdy obrany cel powinien być:
S (ang. specific) – „sprecyzowany, szczegółowy” = konkretny (łatwiejszy do osiągnięcia niż cel zbyt ogólny, który nierzadko powoduje jedynie narastanie frustracji)
M (ang. measurable) – „mierzalny” = w jaki sposób będzie można sprawdzić, czy został zrealizowany (przyjmując jakąś „miarę”, np. ilość kcal/kg/przebytych km)
A (ang. achievable) – „osiągalny” / „atrakcyjny” = możliwy do osiągnięcia (NIE przerost ambicji!) i zachęcający do działania – celowi temu powinien przyświecać jakiś cel wyższego rzędu (np. chęć zyskania aprobaty wśród znajomych, pokonania własnych słabości, udowodnienia czegoś sobie lub innym)
R (ang. relevant) – „istotny, ważny” = odpowiedź na pytanie: „dlaczego właśnie ten cel chcę osiągnąć?”
T (ang. time-bound) – „określony w czasie” = deadline dla naszych działań, data graniczna, na podstawie której uda nam się ocenić, czy cel został osiągnięty

Po 2: Monotonia zabija

Kolejnym istotnym elementem, który pozwoli nam na zdobycie większej motywacji do treningu, jest jego różnorodność. Powinniśmy starać się na urozmaicanie naszych treningów, bowiem nuda i monotonia działają bardzo negatywnie. Taką zmianą może być chociażby inne miejsce czy też inna pora dnia. Jeśli przykładowo biegamy, starajmy się wybierać takie trasy, których jeszcze nie znamy. Zmiana otoczenia okazuje się w tym przypadku kluczowa. Warto połączyć sport ze spotkaniem towarzyskim. Obecnie organizowanych jest całe mnóstwo imprez sportowych, podczas których można poznać wiele interesujących osób. Takie spotkania stanowią ogromną motywację i ułatwiają w osiągnięciu swoich treningowych celów.

Sposobów na motywację jest oczywiście znacznie więcej. Tak naprawdę to, w jaki sposób będziemy się motywować do treningu, zależy od naszych indywidualnych potrzeb. Sami najlepiej wiemy, co stanowi dla nas przysłowiowego „kopa” do działania, a co wpływa na nas raczej zniechęcająco. Wybierzmy taki sposób, który okaże się skuteczny. Efektywność będziemy oczywiście w stanie w bardzo łatwy sposób ocenić.

A na Was, co działa najbardziej? :)